Senibina

Senibina , seni dan teknik merancang dan membina, seperti yang dibezakan dari kemahiran yang berkaitan dengan pembinaan. Amalan seni bina digunakan untuk memenuhi kedua-dua keperluan praktikal dan ekspresif, dan dengan itu memenuhi keperluan utiliti dan estetik. Walaupun kedua ujung ini dapat dibezakan, mereka tidak dapat dipisahkan, dan berat relatif yang diberikan untuk masing-masing dapat sangat berbeza. Kerana setiap masyarakat — baik yang sangat maju atau kurang, menetap atau nomad — mempunyai hubungan spasial dengan dunia semula jadi dan dengan masyarakat lain, struktur yang mereka hasilkan banyak memperlihatkan persekitaran mereka (termasuk iklim dan cuaca), sejarah, upacara, dan seni kepekaan, serta banyak aspek kehidupan seharian.

Foster and Partners: Mahkamah AgungJambatan gantung kenderaan George Washington Bridge yang melintasi Sungai Hudson, AS di New York City. Apabila selesai pada tahun 1931, ia adalah yang terpanjang di dunia. Othmar Ammann (Othmar Herman Ammann) jurutera dan pereka banyak jambatan gantung panjang.Senibina Kuiz dan Bahan Binaan: Fakta atau Fiksyen? Menara jambatan gantung boleh pendek atau tinggi, bergantung pada bagaimana cantiknya.

Ciri-ciri yang membezakan karya seni bina dari struktur binaan lain adalah (1) kesesuaian karya untuk digunakan oleh manusia secara umum dan kemampuan menyesuaikannya dengan aktiviti manusia tertentu, (2) kestabilan dan kekekalan pembinaan karya, dan (3) komunikasi pengalaman dan idea melalui bentuknya. Semua syarat ini mesti dipenuhi dalam seni bina. Yang kedua adalah pemalar, sementara yang pertama dan yang ketiga berbeza dalam kepentingan relatif sesuai dengan fungsi sosial bangunan. Sekiranya fungsinya utamanya bermanfaat, seperti di sebuah kilang, komunikasi tidak begitu penting. Sekiranya fungsi ini sangat ekspresif, seperti di makam monumental, utiliti adalah perhatian kecil. Di beberapa bangunan, seperti gereja dan dewan bandar, utiliti dan komunikasi mungkin sama pentingnya.

Artikel ini membahas terutamanya bentuk, elemen, kaedah, dan teori seni bina. Untuk sejarah seni bina pada zaman kuno, lihat bahagian-bahagian di Yunani kuno dan Rom dalam seni bina Barat; serta seni dan seni bina Anatolia; Seni dan seni bina Arab; Seni dan seni bina Mesir; Seni dan seni bina Iran; Seni dan seni bina Mesopotamia; dan seni dan seni bina Syro-Palestin. Untuk rawatan seni bina sejarah dan wilayah kemudian, lihatSeni bina Afrika; Seni bina Cina; Seni bina Jepun; Seni bina Korea; Seni dan seni bina lautan; Seni bina Barat; Seni Asia Tengah; Seni Islam; Seni Asia Selatan; dan seni Asia Tenggara. Untuk perbincangan mengenai tempat seni bina dan teori seni bina dalam bidang seni, lihat estetika. Untuk bentuk ekspresi artistik yang berkaitan, lihat bandar; reka bentuk dalaman; dan perancangan bandar.

Gunakan

Jenis seni bina didirikan bukan oleh arkitek tetapi oleh masyarakat, sesuai dengan keperluan institusi yang berbeza. Masyarakat menetapkan matlamat dan memberikan tugas kepada arkitek untuk mencari kaedah untuk mencapainya. Bahagian artikel ini berkaitan dengan tipologi seni bina, dengan peranan masyarakat dalam menentukan jenis seni bina, dan dengan perencanaan - peranan arkitek dalam menyesuaikan reka bentuk untuk penggunaan tertentu dan dengan keperluan fizikal umum manusia.

Artikel Berkaitan