Marxisme

Marxisme , badan doktrin yang dikembangkan oleh Karl Marx dan, pada tahap yang lebih rendah, oleh Friedrich Engels pada pertengahan abad ke-19. Asalnya terdiri daripada tiga idea yang berkaitan: antropologi falsafah, teori sejarah, dan program ekonomi dan politik. Terdapat juga Marxisme kerana telah difahami dan dipraktikkan oleh pelbagai gerakan sosialis, terutama sebelum tahun 1914. Kemudian ada Marxisme Soviet seperti yang dikerjakan oleh Vladimir Ilich Lenin dan diubah suai oleh Joseph Stalin, yang di bawah nama Marxisme-Leninisme ( lihatLeninisme) menjadi doktrin parti komunis yang ditubuhkan selepas Revolusi Rusia (1917). Cabang-cabang ini termasuk Marxisme seperti yang ditafsirkan oleh anti-Stalinis Leon Trotsky dan pengikutnya, varian Max-Leninisme Cina Mao Zedong, dan pelbagai Marxisme di dunia membangun. Terdapat juga Marxisme nondogmatik pasca-Perang Dunia II yang telah mengubah pemikiran Marx dengan meminjam dari falsafah moden, terutama dari pemikiran Edmund Husserl dan Martin Heidegger tetapi juga dari Sigmund Freud dan lain-lain.

Soalan Teratas

Dari mana asalnya Marxisme?

Marxisme berasal dari pemikiran ahli falsafah dan ahli ekonomi radikal Jerman Karl Marx, dengan sumbangan penting dari rakan dan kolaboratornya Friedrich Engels. Marx dan Engels mengarang The Communist Manifesto (1848), sebuah risalah yang menggariskan teori mereka mengenai materialisme sejarah dan meramalkan penggulingan kapitalisme oleh proletariat industri. Engels menyunting jilid kedua dan ketiga analisis Marx dan kritikan terhadap kapitalisme, Das Kapital , keduanya diterbitkan setelah kematian Marx.

Mengapa Marxisme penting?

Pada pertengahan abad ke-19, Marxisme membantu menyatukan, memberi inspirasi, dan radikalisasi unsur-unsur gerakan buruh dan sosialis di Eropah barat, dan kemudiannya menjadi asas Marxisme-Leninisme dan Maoisme, doktrin revolusi yang dikembangkan oleh Vladimir Lenin di Rusia dan Mao Zedong di China, masing-masing. Ia juga mengilhami bentuk sosialisme yang lebih sederhana di Jerman, pendahulu demokrasi sosial moden.

Bagaimana Marxisme berbeza dengan bentuk sosialisme yang lain?

Di bawah sosialisme, alat pengeluaran dimiliki atau dikendalikan oleh negara untuk kepentingan semua orang, suatu pengaturan yang sesuai dengan demokrasi dan peralihan yang aman dari kapitalisme. Marxisme membenarkan dan meramalkan kemunculan masyarakat tanpa kerakyatan dan tanpa kelas tanpa harta persendirian. Akan tetapi, masyarakat sosialis yang samar-samar itu akan didahului oleh penyitaan negara yang ganas dan alat-alat produksi oleh proletariat, yang akan memerintah dalam pemerintahan diktator sementara.

Bagaimana Marxisme berbeza dengan Leninisme?

Marxisme meramalkan revolusi spontan oleh proletariat, tetapi Leninisme menegaskan perlunya kepemimpinan oleh sebuah parti pelopor revolusi profesional (seperti Vladimir Lenin sendiri). Marxisme meramalkan kediktatoran sementara proletariat, sedangkan Leninisme, dalam praktiknya, mewujudkan kediktatoran tetap Parti Komunis. Marxisme membayangkan revolusi kaum proletar di negara-negara perindustrian, sementara Leninisme juga menekankan potensi revolusi petani dalam masyarakat agraria (seperti Rusia).

Pemikiran Karl Marx

Karya bertulis Marx tidak dapat dikurangkan menjadi falsafah, apalagi menjadi sistem falsafah. Keseluruhan karyanya adalah kritikan radikal terhadap falsafah, terutama sistem idealis GWF Hegel dan falsafah kiri dan kanan pasca-Hegelians. Akan tetapi, ini bukan sekadar penolakan falsafah tersebut. Marx menyatakan bahawa falsafah mesti menjadi kenyataan. Seseorang tidak lagi berpuas hati dengan mentafsirkan dunia; seseorang mesti prihatin dengan mengubahnya, yang bermaksud mengubah dunia itu sendiri dan kesedaran manusia tentangnya. Ini, pada gilirannya, memerlukan kritikan pengalaman bersama dengan kritikan idea. Sebenarnya, Marx percaya bahawa semua pengetahuan melibatkan kritikan idea. Dia bukan seorang empiris. Sebaliknya, karyanya dipenuhi dengan konsep (perampasan, pengasingan, praksis, tenaga kerja kreatif, nilai,dan seterusnya) bahawa dia telah mewarisi ahli falsafah dan ahli ekonomi terdahulu, termasuk Hegel, Johann Fichte, Immanuel Kant, Adam Smith, David Ricardo, dan John Stuart Mill. Apa yang secara unik mencirikan pemikiran Marx adalah, alih-alih membuat penegasan abstrak mengenai sekelompok masalah seperti sifat manusia, pengetahuan, dan materi, dia meneliti setiap masalah dalam hubungan dinamiknya dengan yang lain dan, di atas segalanya, cuba mengaitkan mereka ke realiti sejarah, sosial, politik, dan ekonomi.dia meneliti setiap masalah dalam hubungannya yang dinamis dengan yang lain dan, di atas segalanya, cuba mengaitkannya dengan realiti sejarah, sosial, politik, dan ekonomi.dia meneliti setiap masalah dalam hubungannya yang dinamis dengan yang lain dan, di atas segalanya, cuba mengaitkannya dengan realiti sejarah, sosial, politik, dan ekonomi.

Karl Marx

Materialisme sejarah

Pada tahun 1859, dalam pendahuluan Zur Kritik der politischen ├ľkonomie ( Sumbangan Terhadap Kritikan Ekonomi Politik ), Marx menulis bahawa hipotesis yang menjadikannya sebagai asas untuk analisis masyarakatnya dapat dirumuskan secara ringkas sebagai berikut:

Dalam produksi sosial yang dilakukan oleh lelaki, mereka memasuki hubungan pasti yang sangat diperlukan dan tidak bergantung pada kehendak mereka, hubungan pengeluaran yang sesuai dengan tahap pengembangan kekuatan produksi material mereka. Jumlah keseluruhan hubungan produksi ini merupakan struktur ekonomi masyarakat, landasan yang sebenarnya, di mana timbulnya superstruktur hukum dan politik, dan yang sesuai dengan bentuk-bentuk kesedaran sosial yang pasti. Cara pengeluaran dalam kehidupan material menentukan watak umum proses sosial, politik, dan intelektual kehidupan. Bukan kesedaran lelaki yang menentukan kewujudan mereka; sebaliknya kewujudan sosial mereka yang menentukan kesedaran mereka.

Dibangkitkan ke tahap hukum sejarah, hipotesis ini kemudian disebut materialisme sejarah. Marx menerapkannya pada masyarakat kapitalis, baik di Manifest der kommunistischen Partei (1848; Manifesto Komunis ) dan Das Kapital (jilid 1, 1867; "Modal") dan dalam tulisan lain. Walaupun Marx merenung hipotesis kerjanya selama bertahun-tahun, dia tidak merumuskannya dengan cara yang sangat tepat: ungkapan-ungkapan yang berbeza memberikannya kenyataan yang serupa. Sekiranya seseorang mengambil teks secara harfiah, realiti sosial disusun dengan cara berikut:

1. Yang mendasari segalanya sebagai asas sebenar masyarakat adalah struktur ekonomi. Struktur ini meliputi (a) "kekuatan produksi material", yaitu tenaga kerja dan alat produksi, dan (b) keseluruhan "hubungan produksi", atau pengaturan sosial dan politik yang mengatur produksi dan pengedaran. Walaupun Marx menyatakan bahawa ada korespondensi antara "kekuatan material" produksi dan "hubungan" produksi yang sangat diperlukan, dia tidak pernah menjelaskan dirinya sendiri mengenai sifat korespondensi, suatu fakta yang menjadi sumber penafsiran yang berbeza antara pengikut kemudian.

2. Di atas struktur ekonomi muncul struktur atas, yang terdiri dari "bentuk kesadaran sosial" hukum dan politik yang sesuai dengan struktur ekonomi. Marx tidak mengatakan apa-apa mengenai sifat korespondensi ini antara bentuk ideologi dan struktur ekonomi, kecuali bahawa melalui bentuk ideologi individu menjadi sedar akan konflik dalam struktur ekonomi antara kekuatan material produksi dan hubungan pengeluaran yang ada yang dinyatakan dalam hubungan harta benda yang sah . Dengan kata lain, "Jumlah kekuatan produksi yang dapat diakses oleh lelaki menentukan keadaan masyarakat" dan berada di dasar masyarakat. "Struktur sosial dan isu negara terus menerus dari proses kehidupan individu yang pasti. . . kerana mereka sebenarnya, yang bertindak dan menghasilkan secara material. " Hubungan politik yang dijalin oleh individu bergantung pada pengeluaran material, begitu juga dengan hubungan hukum. Asas sosial ekonomi ini bukanlah titik kebetulan: ia mewarnai keseluruhan analisis Marx. Ia terdapat di Das Kapital dan juga di Die deutsche Ideologie (ditulis 1845-46; Ideologi Jerman ) dan ├ľkonomisch-falsophische Manuskripte aus dem Jahre 1844 ( Manuskrip Ekonomi dan Filosofik tahun 1844 ).

Artikel Berkaitan