Bendera Brazil

Bendera Brazil

Semasa Perang Napoleon, keluarga kerajaan Portugis tinggal di Brazil, yang dinaikkan statusnya dari jajahan Portugis menjadi kerajaan yang setara dengan Portugal. Sebilangan besar keluarga kembali ke Eropah pada tahun 1821, tetapi putera raja, Dom Pedro, tetap berkuasa di Brazil. (Untuk rawatan lanjut, lihat Brazil: Kemerdekaan Brazil). Pada 7 September 1822, dia memproklamasikan kemerdekaan negara. Bendera negara baru terdiri dari latar belakang hijau dengan berlian kuning dan lambang kekaisaran di tengahnya, menggabungkan bintang untuk setiap negara Brazil. Dikatakan bahawa warna itu disarankan oleh isteri Dom Pedro, keturunan rumah Habsburg. Warna kekaisarannya berwarna hitam dan kuning, sedangkan rumah kerajaan Bragan├ža, tempat Dom Pedro, dilambangkan dengan warna hijau. Oleh itu,hijau dan kuning dipilih sebagai warna Brazil; warna-warna ini juga dikaitkan dengan kehijauan tanah dan kekayaan mineralnya yang besar, terutama emas.

Katedral Brasilia, Brazil, yang dirancang oleh Oscar Niemeyer, dibina dalam bentuk mahkota duri.Perjalanan Kuiz ke Amerika Selatan: Fakta atau Fiksyen? Rio de Janeiro, Brazil, dikelilingi oleh dataran.

Sebuah republik diisytiharkan di Brazil pada tahun 1889, tetapi pengubahsuaian pada bendera nasional adalah sederhana. Hijau dan kuning dipertahankan, tetapi lengan kekaisaran digantikan oleh cakera biru yang mempunyai jalur putih dan bintang putih untuk setiap negeri; warna biru dan putih adalah cerminan asal-usul bangsa Portugis (kedua-dua warna terdapat di lambang Portugal). Moto Positivis pada band, "Ordem e progresso," diterjemahkan sebagai "Pesanan dan kemajuan." Bilangan negeri berubah selama bertahun-tahun, dan akibatnya bendera asli 24 November 1889, diubah pada tahun 1960, 1968, dan 1971 sebelum mengambil bentuknya sekarang pada 12 Mei 1992. Bintang 27 bendera kini secara kolektif melambangkan negara Brazil 26 negeri dan daerah persekutuannya. Tidak seperti bintang di bendera AS,yang ada di bendera Brazil tidak diubah secara automatik ketika wilayah masing-masing dinaikkan menjadi negara. Bintang-bintang berlainan ukuran dan disusun untuk sesuai dengan rasi bintang yang dapat dilihat di Belahan Bumi Selatan.

Artikel Berkaitan